Google skal gjøre eksperimenter enklere med AI

Kunstig intelligens åpner hele tiden nye muligheter for kreativitet og endrer fundamentalt hvordan vi jobber. Vidhya Srinivasan, visepresident for annonser hos Google, snakket om hvordan kunstig intelligens (KI/AI) gjør det enklere å eksperimentere og samarbeide under sin presentasjon under Cannes Lions.

Eksponentielle innvirkning på brukeropplevelser

AI har allerede påvirket hvordan milliarder av brukere, skapere og bedrifter lager digitalt innhold. Fra å forbedre søkefunksjoner til kreative verktøy på YouTube. Srinivasan påpekte hvordan AI hjelper brukere med å finne svar på komplekse spørsmål og oppdage nye muligheter.

Generativ AI en revolusjon for annonsører?

Generativ AI åpner nye nivåer av effektivitet og tilpasning innen markedsføring. Raskere kreativ produksjon, skreddersydd medieaktivering og sanntidsmåling driver ytelsen til nye høyder. AI-verktøy gjør det nå mulig for annonsører å generere dype innsikter om målgrupper, noe som skaper mer effektive engasjementsstrategier. Srinivasan fremhevet Veo, en avansert videoproduksjonsmodell som kan produsere høydefinisjonsinnhold fra detaljerte beskrivelser, som et godt eksempel på AIs potensial.

Skalering av kreativiteten med AI

Googles nylige Pixel 8-kampanje brukte Demand Gen til å lage 4.500 annonsevariasjoner på tvers av flere plattformer. Dette kan sammenlignes med hvordan smarttelefonkameraer har demokratisert fotografering; AI kan gjøre det enklere å være kreativ i stor skala, men erstatter ikke behovet for menneskelig input.

Økende interesse for AI

Det siste året har det vært en betydelig økning i interessen for AI, hvor søk etter «hvordan bruke AI» som økte med 450% i USA og 350% i EU.

Kreativ eksperimentering med AI

Alex Chen, Creative Lab Director hos Google, forteller at AI kan generere uendelige kreative alternativer. Googles nye prosjekter, som Best Phones Forever-kampanjen og Infinite Wonderland, viser hvordan AI kan utvide det kreative potensialet.

Chen viste eksempler på hvordan Googles kreative team leder an ved å bruke AI til å forbedre deres historiefortellingsprosesser og skape en endeløs verden av illustrasjoner og design.

Kilde: Generative AI Creative Experimentation