The Trade Desk stenger video fra Yahoo: Hva betyr det for deg?

The Trade Desk (TTD) har nå gjort alvor av truslene sine om å blokkere Yahoo’s videoannonser. Fra og med mandag denne uken har TTD stengt tilgangen til alt av Yahoo videoinventar i åpne auksjoner.

Uenighet om annonsemerking

TTD har lenge hevdet at Yahoo feilmerker sine videoannonser som in-stream. Truslene om utestenging ble først rapportert av Adweek forrige uke. Nå har TTD, ifølge en anonym kilde, bekreftet at de har fjernet støtte for Yahoo sine videoannonser som selges som publisher. En talsperson for den programmatiske plattformen uttalte at selskapet jobber med å overholde industristandarder og forventer en snarlig løsning. Problemstillingen oppsto midt under Cannes Lions, noe som har gjort kommunikasjonen vanskelig.

Frister og forhandlinger

TTD hadde gitt Yahoo en frist til 17. juni for å rette opp i feilmerkingen av sine annonser. Det ser ut til at TTD står fast på denne fristen. Hvis Yahoo ikke korrigerer praksisen innen juli, vil forbudet utvides til å inkludere alle videoannonser fra Yahoo også med private markedsplasser.

Yahoo har bekreftet at de samarbeider med TTD for å finne en løsning, men har samtidig kritisert TTD for å sette frister som sammenfaller med Cannes Lions. Erin Miller, visepresident for bedriftskommunikasjon i Yahoo, beskrev TTDs handlinger som publicity-søkende og understreket at det representerer en svært liten del av inntektene for begge selskapene.

Hva er egentlig in-stream?

Kjernen i konflikten handler om hvordan videoannonser merkes. Ifølge TTD merker Yahoo sine annonser feilaktig som in-stream, noe som tiltrekker høyere kostnad per tusen visninger (CPM). Nye standarder fra IAB Tech Lab definerer in-stream video som innhold brukeren aktivt har valgt å se på, med lyd på som standard. Outstream-video, derimot, spilles av automatisk uten at brukeren nødvendigvis har valgt det, og det er ofte mindre attraktivt for annonsører.

Anonyme kilder opplyser at færre enn 1% av Yahoo’s videoannonser spilles med lyd på, noe som betyr at nesten alle Yahoo’s videoannonser ikke oppfyller IABs definisjon av in-stream.

Både TTD og Yahoo har tidligere bekreftet at de jobber med å rette opp i klassifiseringsproblemet, men detaljer om tidslinjen og spesifikke endringer mangler.